Проблема комерціалізації медичних послуг й дотримання конкуренції в сфері охорони здоров’я: механізми викривлення ринку та особливості їхній протидії

Авторы

  • Н. В. Резнікова доктор економічних наук, доцент, професор кафедри світового господарства і міжнародних економічних відносин Інституту міжнародних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка
  • М. Ю. Рубцова кандидат економічних наук, доцент кафедри міжнародного бізнесу Інституту міжнародних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка

Аннотация

Анотація. У статті розглянуто ринок послуг з охорони здоров'я крізь призму конкуренції. Перешкоди для входу, інформаційна асиметрія та економія на масштабі визначені як іманентні риси моделей конкуренції на ринку послуг з охорони здоров’я. Виокремлено напрямки регулювання ринків послуг з охорони здоров’я. Зазначено, що бар’єри для входження на ринок медичних послуг, виступаючи як проявом ринкових сил, таких як економія на масштабі, так і державних адміністративних обмежень, ведуть до його концентрації, заохочуючи злиття і поглинання у секторі охорони здоров’я, не сприяючи при цьому покращенню якості останнього та пригнічуючи його інновативність. Водночас, з огляду на бар’єри входження на ринок, а відтак спотворення конкуренції, існуючі надавачі медичних послуг використовують ринок для втримання високих цін за низької якості останніх. Ключові слова: моделі конкуренції на ринках послуг у сфері охорони здоров’я, ринок медичних послуг, інформаційна асиметрія, економія на масштабі, регулювання ринків послуг. 1 доктор економічних наук, доцент, професор кафедри світового господарства і міжнародних економічних відносин Інституту міжнародних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка 2 кандидат економічних наук, доцент кафедри міжнародного бізнесу Інституту міжнародних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка Annotation. The market for health care is studied in the article through the prism of competition. Barriers for access, information asymmetry and economy on scales are defined as immanent features of competition models in the market in health care. It is noted that barriers to entering the medical services market, acting as a manifestation of market forces, such as economies of scale and state administrative constraints, have led to its concentration, encouraging mergers and acquisitions in the health sector, without contributing to the improvement of the quality of the latter and suppressing its innovation. At the same time, given the barriers to entry, and thus distortion of competition, existing healthcare providers use the market to keep prices high for the poor quality of the latter. Keywords: competition models in the market in health care, the market for medical services, information asymmetry, economy on scales, the market for services regulation. Аннотация: В статье рассмотрен рынок услуг здравоохранения через призму конкуренции. Препятствия для входа, информационная асимметрия и экономия на масштабе определены как имманентные черты моделей конкуренции на рынке услуг здравоохранения. Выделены направления регулирования рынков услуг здравоохранения. Отмечено, что барьеры для вхождения на рынок медицинских услуг, выступая как проявлением рыночных сил, таких как экономия на масштабе, так и государственных административных ограничений, ведущих к его концентрации, поощряя слияния и поглощения в секторе здравоохранения, не способствуют при этом улучшению качества последнего и подавляя его инновационностьь. В то же время, с учетом барьеров входа на рынок, а следовательно и искажения конкуренции, существующие провайдеры медицинских услуг используют рынок для удержания высоких цен при низком качестве последних. Ключевые слова: модели конкуренции на рынках услуг в сфере здравоохранения, рынок медицинских услуг, информационная асимметрия, экономия на масштабе, регулирование рынков услуг.

Библиографические ссылки

Література.

Goddard M. Competition in Healthcare: Good, Bad or Ugly? / M. Goddard //

International Journal of Health Policy and Management. – 2015. – Vol. 4

(9). – P. 567–569.

Medical Devices Competitiveness and. Impact on Public Health Expenditure

[Electronic resource] / F. Pammolli, M.Riccaboni, C. Oglialoro, L.

Magazzini, G.Baio, N.Salerno. – 2005. – Mode of access:

http://www.cermlab.it/wp-content/uploads/cerm/MD_Report.pdf

Herrick D. M. Medical Tourism: Global Competition in Health Care

[Electronic resource] / D. M Herrick. – 2007. – Mode of access:

http://www.recoverdiscover.medretreat.com/templates/UserFiles/Documents

/Medical%20Tourism%20- %20NCPA%20Report.pdf

Gaynor M. Competition in Health Care Markets [Electronic resource] / M.

Gaynor, R.J. Town. – 2012. – Mode of access:

http://www.bristol.ac.uk/medialibrary/sites/cmpo/migrated/documents/wp282.pdf

Dranove D. Differentiation and competition in HMO markets / D. Dranove,

A. Gron, M. Mazzeo // Journal of Industrial Economics. – 2003. – Vol.

(4). – P. 433–454.

Dranove D. Hospital consolidation and costs: Another look at the evidence /

D. Dranove, R. Lindrooth // Journal of Health Economics. – 2003. – Vol. 22.

– P. 983–997.

Is the impact of managed care on hospital prices decreasing? / D. Dranove,

R. Lindrooth, W. White, J. Zwanziger // Journal of Health Economics. –

– Vol. 27. – P. 362–376.

Lee M.H. Owning the cost of emergency medicine: beyond 2% / М.Н. Lee,

J.D. Schuur, B.K. Zink // Ann Emerg Med. – 2013. – Vol. 62(5). – P. 498-

Spending on Shoppable Services in Health Care [Electronic resource] //

Health care Cost Institute. – 2016. – Issue Brief № 11. – Mode of access:

https://www.healthcostinstitute.org/images/easyblog_articles/110/Shoppable

-Services-IB-

2.16_0.pdfhttps://www.healthcostinstitute.org/images/easyblog_articles/11

/Shoppable-Services-IB-3.2.16_0.pdf

Резнікова Н.В. Моделі конкуренції на ринку послуг в сфері охорони

здоров’я: проблема використання потенціалу медичної галузі та її

регулювання в умовах глобалізації [Електронний ресурс] / Н.В.

Резнікова О.А. Іващенко, О.І. Войтович // Ефективна економіка. – 2018.

– № 1. – Режим доступу:

http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6277

Резнікова Н. В. Про співвідношення понять лікувального і оздоровчого

туризму в контексті оцінки потенціалу міжнародного ринку медичних

послуг [Електронний ресурс] / Н.В. Резнікова О.А. Іващенко, О.І.

Войтович // Ефективна економіка. – 2018. – № 2. – Режим доступу:

http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6278

Резнікова Н.В. Глобальні проблеми світового господарства і

міжнародних економічних відносин. – К.: ТОВ «Видавництво

«Консультант», 2017. – 540 с.

Опубликован

2019-02-14